Sfintele Pasti, 2017

Sfintele Pasti, 2017

Iubiti colegi si colege,

Hristos a înviat!

Aceasta este Vestea cea Mare pe care au dus-o apostolilor femeile mironosite si pe care ne-o împartasim si noi, unii altora, cu multa bucurie.

Ca în fiecare an, va întampin si eu cu aceeasi veste a Învierii Domnului si, desi aveam de gand sa va spun ceva legat de acest moment unic din istoria omenirii, un simplu telefon mi-a schimbat gandul cu o întrebare neasteptata: Cine a fost primul care a spus:Hristos a înviat? I-am raspuns, conform Sfintelor Evanghelii, ca femeile mironosite, dupa care am facut legatura cu traditia privind ouale rosii de Pasti. Apoi, voind sa stiu si eu mai multe, am dat de un titlu sugestiv: PASTI, nu PASTE! Este o chestiune despre care voiam sa scriu si eu, dar, înca nu am reusit. si, citind aseara Sfintele Evanghelii, mi-a venit în gand o vorba veche: De ce te temi, de aceea nu scapi! La aceste chestiuni as vrea sa ma opresc în cateca randuri, cu gandul ca nu va fi o simpla pierdere de timp. Sa le luam pe rand, dar în alta ordine!

1.Pasti, nu Paste, este titlul unui articol bine scris, care poate fi gasit pe site-ul publicatiei Lacasuri Ortodoxe, de la care am luat unele informatii utile. Asadar, la toate nivelurile, chiar si în mediul bisericesc, s-a inoculat o grava eroare de exprimare în pronuntarea denumirii biblice a celui mai mare praznic al crestinismului: pentru Sfintele Pasti sau Învierea Domnului se foloseste forma peiorativa si stranie de Paste, cu pericolul de a degenera în erezie a conotatiilor biblice si dogmatice, dar si de alterare a limbii romane. Întrucat nestiinta nu este o scuza pentru nimeni, voi face doar cateva precizari necesare, cu privire la denumirea corecta de Pasti, luate din Vechiul si Noul Testament.

Termenul de Pasti are în limba romana numai forma de plural pentru exprimarea corecta a multiplelor lui sensuri, din limba ebraica biblica: Chag ha’Ppesach- Sarbatoarea trecerii, sau Ppesachim-„a trecerilor” (de la pesach-trecere). În aramaica, dialectul evreilor dupa iesirea acestora din Egipt (si vorbit si de Iisus), exista termenul pescha, prin care se definea sarbatosrea iudaica tarzie a Pastilor, cu ceremonialul ei calendaristic. Aceasta este cea mai mare sarbatoare a evreilor si se praznuieste în fiecare an în ziua de 14 Nisan (Aprilie), simbolizand renasterea poporului Israel la o viata noua si libera de de credintele si de robia egipteana, descrisa în Vechiul Testament în cartea Iesirea 1, 8-11,10. La vechii evrei „Pastile” se mai numeau „Sarbatoarea Domnului” (Chag-la Yahaweh), datorita instituirii ei divine (Iesirea 12, 14), semnificatia de baza a termenului „Pesach-Pasti” aflandu-se la Iesirea 12, 12-13

În vocabularul crestin, termenul ebraic „Pasti” a fost preluat fara nici o dificultate, pentru ca Patimile si Învierea Domnulul au coincis cu Pastile evreiesti, dar cu semnificatii deosebite. În Noul Testament se gasesc multe locuri în care sunt amintite Sfintele Pasti, dar eu amintesc doar doua: Învierea lui Lazar din Betania s-a savarsit „aproape de Pastile Iudeilor”-ultimul Pasti petrecut de Iisus la Ierusalim (Ioan 12, 3.), iar începutul „Drumului Crucii” este cu precizie mentionat: „si era vinerea Pastilor, ca la al saselea ceas…” (Ioan 19, 14). Prin urmare, noi nu praznuim „Pastele”, ci „Sfintele Pasti”.

2. Pe scurt, cea de a doua întrebare era: Cine a spus prima data „Hristos a înviat”? Raspuns exact nu avem. Sfintele Evanghelii ne spun ca, dupa ce a trecut ziua sambetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov si Salomeea au cumparat miresme, ca sa vina sa-L unga si dis de dimineata, în prima zi a saptamanii (Duminica), pe cand rasarea soarele, au venit la mormant… si intrand în mormant, au vazut un tanar sezand în partea dreapta, îmbracat în vesmant alb, si s-au spaimantat. Iar el le-a zis: Nu va înspaimantati! Cautati pe Iisus Nazarineanul, Cel rastignit? A înviat! Nu este aici. Iata locul unde L-au pus. Iar ele au fugit cuprinse de frica si n-au spus nimanui nimic, fiindca se temeau. În aceeasi zi (Duminica), Iisus S-a aratat întai Mariei Magdalena care a vestit pe cei ce fusesera cu El…si ei, auzind ca este viu si ca a fost vazut de ea, n-au crezut (Marcu 16, 1). Atata ne spun Evangheliile, continuand apoi cu aratarile Sale. Oamenii au încercat sa puna cuvintele amintite pe seama Maicii Domnului, dar vedem ca Marcu nu o aminteste aici, ceea ce nu exclude , însa, o alta posibilitate, numai ca nu stim. Exista, însa, o bogata traditie privind ouale rosii de Pasti si e posibil sa existe o legatura între cele doua aspecte. Iarasi amintesc doar doua: cea dintai ne spune ca saducheii si fariseii sarbatoreau omorarea lui Iisus ca pe o victorie, si, întrucat cunosteau bine Scripturile, stiau ca El le-a spus ca va învia, dar unul dintre ei a spus: „Cand va învia cocosul pe care-l mancam si ouale fierte vor deveni rosii, atunci va învia si Iisus”. Nici nu si-a terminat acela spusele si ouale s-au facut rosii, iar cocosul a început sa bata din aripi. O alta legenda spune ca, la piata, unde ajunsese voba ca Iisus a înviat, o precupeata mai guresa, care vindea oua, a spus: „Eu nu voi crede ca El a înviat, asa cum nu cred nici ca ouale acestea se vor înrosi”. si atunci, ouale s-au facut rosii, iar ea a spus: „Adevarat a înviat!”. si de atunci spunem: „Hristos a înviat!” si raspundem „Adevarat a înviat!” Dar cea mai raspandita este legenda potrivit careia Maica Sfanta, venind la cruce pentru a-si jeli fiul, a adus un cos cu oua care s-au înrosit datorita sangelui care a curs pe ele. Evident ca acestea sunt încercari pioase de explicare a unor situatii despre care nu avem informatii precise. Noi ramanem, însa, la adevarul relatat de Sfintele Evanghelii.

3. În sfarsit, amintesc episodul relatat la Matei 27, 62-66: Dupa ce Mantuitorul a fost pus în mormant, a doua zi s-au adunat arhiereii si fariseii la Pilat zicand: „Doamne, ne-am adus aminte ca amagitorul acela a spus, fiind înca în viata: Dupa trei zile Ma voi scula. Deci, porunceste ca mormantul sa fie pazit pana a treia zi, ca nu cumva ucenicii Lui sa vina si sa-L fure si sa spuna poporului: S-a sculat din morti si va fi ratacirea de pe urma mai rea decat cea dintai. Pilat le-a zis. Aveti straja; mergeti si întariti cum stiti. Iar ei, ducandu-se, au întarit mormantul cu straja, pecetluind piatra”.

Nu le-a folosit la nimic. De ceea ce se temeau, nu au scapat, fiindca Iisus a înviat. Iar noi ne bucuram, marturisind: „Hristos a înviat din morti cu moartea pe moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-le!”

Tuturor va doresc multa bucurie si împlinire.

Cu drag,

Ioan-Vasile Leb

Vinerea Mare, 2017

Foto : www.manastirea-techirghiol.ro

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.